تاریخچه باشگاه بارسلونا

باشگاه بارسلونا اسپانیا تاریخچه پُرافتخار و جذابی دارد.

به گزارش مجله کیت‌وید، باشگاه بارسلونا اسپانیا که یکی از بزرگترین باشگاه‌های فوتبال در تاریخ است، هواداران پُرشور زیادی در سرتاسر دنیا دارد و در کشور ما ایران نیز طرفداران بسیاری دارد که نتایج و اخبار آن را پیگیری می‌کنند. به همین بهانه در این مطلب سعی داریم تا تاریخچه باشگاه پُرافتخار بارسلونا را مورد بررسی قرار دهیم.

تاسیس باشگاه بارسلونا

این باشگاه در سال ۱۸۹۹ توسط عده‌ای بازیکن فوتبال از کشورهای مختلفی همچون سوئیس، انگلیس و اسپانیا، به رهبری خوان گمپر تاسیس شد. بارسا از زمان شروع کار خود عبارت «فراتر از یک باشگاه» (به کاتالان: Més que un club) را به عنوان شعار انتخاب کرده و جزو سه تیمی است که همواره در لالیگا حضور داشته و هرگز به دستهٔ پایین‌تر سقوط نکرده‌ است.

افتخارات داخلی باشگاه بارسلونا

تیم فوتبال بزرگسالان بارسلونا با کسب ۹۹ قهرمانی رسمی، یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های تاریخ فوتبال به حساب می‌آید. این باشگاه با ۲۷ عنوان قهرمانی در لالیگا، ۳۱ قهرمانی در کوپا دل ری، ۱۴ قهرمانی در سوپرجام اسپانیا، ۳ قهرمانی در کوپا اوا دیورته و ۲ قهرمانی در کوپا دی لالیگا، بعد از رئال مادرید پرافتخارترین تیم اسپانیا است.

افتخارات بین‌المللی بارسلونا

از این افتخارات می‌توان به ۵ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۵ قهرمانی در سوپرجام اروپا، ۴ قهرمانی جام در جام اروپا، ۳ قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان، ۳ قهرمانی در اینتر-سیتیز فیرز کاپ و ۲ قهرمانی در جام لاتین اشاره کرد.

کسب شش‌گانه فوتبال اروپا

بارسلونا که یکی از موفق‌ترین تیم‌های حاضر در اروپا است، در سال ۲۰۰۹ به عنوان اولین باشگاه اسپانیایی موفق شد سه‌گانه لالیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. این افتخار بزرگ در حالی رقم خورد که در همان سال، بارسا به نخستین باشگاه تاریخ فوتبال تبدیل شد که توانسته‌ شش‌گانه جام‌ها را فتح کند. این یعنی در یک سال بارسلونا تمام جام‌هایی که در آن حضور داشت را به دست آورد.

فعالیت بارسلونا در 14 رشته ورزشی مختلف

همان‌گونه که از شعار باشگاه «فراتر از یک باشگاه» بر می‌آید، این باشگاه تنها به فوتبال محدود نبوده و برخلاف بسیاری از باشگاه‌های دنیا، بارسلونا تیم‌های دیگری در رشته‌های ورزشی مختلفی از جمله بسکتبال، فوتسال، هندبال و اسکیت هاکی در دو بخش مردان و زنان دارد که آنها هم تیم‌های موفق و پرافتخاری هستند و این باشگاه حتی گاهی به ایفای نقش فرهنگی هم در ایالت کاتالونیا و اسپانیا می‌پردازد.

برترین بازیکنان بارسلونا

لیونل مسی، اسطوره آرژانتینی بارسلونا با ۷۷۸ بازی، رکورددار بیشترین بازی در تاریخ برای بارسلونا است. در رتبه دوم، ژاوی با ۷۶۷ بازی قرار دارد. مسی همچنین برترین گلزن تاریخ باشگاه فوتبال بارسلونا تاکنون با ۶۷۲ گل است. مسی این عنوان را از پائولینو آلکانترا (۳۶۹ گل) که به مدت ۸۷ سال رکورددار بود گرفت.

مسی همچنین برترین پاسور تاریخ بارسلونا با ۳۰۵ پاس گل، برترین گلزن این باشگاه در رقابت‌های اروپایی با ۱۲۴ گل، مسابقات بین‌المللی با ۱۳۲ گل و برترین گلزن تاریخ لالیگا با به ثمر رساندن ۴۷۴ گل است. او همچنین با کسب ۳۵ قهرمانی با بارسلونا، پرافتخارترین بازیکن تاریخ این باشگاه است. در کنار مسی، چهار بازیکن دیگر قرار دارند که توانسته‌اند بیش از صد گل برای بارسلونا بزنند: لوییس سوارز (۱۹۷)، سزار (۱۹۰)، لاسلو کوبالا (۱۳۱)، و ساموئل اتوئو (۱۰۸).

فلسفه کیت بارسلونا

رنگ‌های آبی و اناری در پیراهن این تیم برای اولین بار در دیدار مقابل هیسپانیا در سال ۱۹۰۰ استفاده شد. چندین نظریه در رابطه با طراحی لباس آبی و اناری بارسلونا وجود دارد اما رایج‌ترین نظریه در کاتالونیا این است که خوان گمپر رنگ لباس بارسا را از تیم سابقش بازل سوئیس انتخاب کرده ‌است.

نداشتن اسپانسر روی کیت بارسلونا

بارسلونا از زمان تأسیس هرگز تبلیغ هیچ شرکتی را بر روی پیراهن خود نداشت ولی در ۱۴ ژوئیه ۲۰۰۶ باشگاه خبر عقد قراردادی ۵ ساله را با یونیسف اعلام کرد، طبق این قرارداد لوگوی یونیسف در این مدت بر روی پیراهن تیم قرار می‌گرفت و هر سال مبلغ 5/1 میلیون یورو کمک مالی از طرف بنیاد باشگاه فوتبال بارسلونا به یونیسف پرداخت می‌شد.

با این حال بالاخره در سال 2011 بارسلونا با عقد قراردادی به مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو با بنیاد قطر به مدت پنج سال بالاخره به عدم پذیرش اسپانسر لباس خود پایان داد و نام این بنیاد روی پیراهن‌های باشگاه به عنوان اسپانسر قرار گرفت. پس از آن، طی سال‌های 2013 تا 2017 شرکت هواپیمایی قطر (QATAR AIRWAYS)، از سال 2017 تا 2021 شرکت تجارت الکترونیکی ژاپنی راکوتن و از 2022 تاکنون شرکت خدمات پخش موسیقی سوئدی اسپاتیفای به عنوان اسپانسر روی پیراهن‌های بارسلونا قرار گرفته‌اند.

اسپانسر کیت‌های بارسلونا

طی سال‌های 1982 تا 1992 شرکت میبا طراح و تولیدکننده لباس‌های بارسلونا بود. پس از آن از 1992 تا 1998 شرکت کاپا این مسئولیت را برعهده گرفت و از 1998 تاکنون شرکت بزرگ نایکی به عنوان اسپانسر کیت‌های تمام رشته‌های ورزشی بارسلونا مشغول فعالیت است که هر ساله طراحی و تولید تمامی کیت‌های بارسلونا برعهده این شرکت آمریکایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *