تاریخچه باشگاه منچستریونایتد

تاریخچه باشگاه منچستریونایتد را به عنوان یکی از پرطرفدارترین تیم‎‌های جهان مورد بررسی قرار دادیم.

به گزارش مجله کیت‌وید، باشگاه منچستریونایتد که یکی از بزرگترین باشگاه‌های فوتبال در تاریخ است، هواداران پُرشور زیادی در سراسر دنیا از جمله ایران دارد که نتایج و اخبار آن را پیگیری می‌کنند. به همین بهانه سعی داریم تا بخشی از تاریخچه باشگاه پُرافتخار منچستریونایتد را مورد بررسی قرار دهیم.

باشگاه فوتبال منچستریونایتد یکی از باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال در لیگ برتر فوتبال انگلستان است. این باشگاه در سال ۱۸۷۸، با نام باشگاه فوتبال نیوتون هیث تأسیس شد و در سال ۱۹۰۲، نام این باشگاه به منچستریونایتد تغییر پیدا کرد.

افتخارات و جام‌های منچستریونایتد

منچستریونایتد با داشتن ۲۰ عنوان قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، ۵ قهرمانی در جام اتحادیه، ۱۲ قهرمانی در جام حذفی، ۲۱ قهرمانی در سوپرجام انگلستان و ۳ عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال جهان به‌شمار می‌آید. آنها اولین تیم انگلیسی بودند که توانستند هر سه جام اصلی یعنی لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا (سه‌گانه) را در فصل ۹۹–۱۹۹۸ به دست آورند. در فصل ۱۷–۲۰۱۶، با قهرمانی در لیگ اروپا، آنها جزو پنج تیمی در اروپا شدند که در تمامی رقابت‌های اروپایی به مقام قهرمانی رسیده و همچنین به تنها باشگاه انگلیسی تبدیل شدند که توانسته‌اند در تمامی رقابت‌هایی که در آن شرکت کرده‌اند، به مقام قهرمانی برسند.

بهترین سرمربیان منچستریونایتد

در سال ۱۹۶۸، منچستریونایتد با سرمربیگری سر مت بازبی به عنوان اولین تیم انگلیسی در لیگ قهرمانان اروپا به قهرمانی رسید. سر الکس فرگوسن که از نوامبر ۱۹۸۶ تا مهٔ ۲۰۱۳ سرمربیگری این تیم را بر عهده داشت، توانست ۳۸ جام مختلف برای باشگاه به دست آورد و به پُرافتخارترین سرمربی تاریخ فوتبال شود.

ارزش باشگاه منچستریونایتد

منچستر یونایتد یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های فوتبال جهان محسوب می‌شود. این باشگاه در فصل ۱۷–۲۰۱۶ با درآمد ۶۷۶٫۳ میلیون یورویی، پردرآمدترین باشگاه فوتبال در دنیا و در سال ۲۰۱۷ با ارزشی معادل ۲٫۸۶ میلیارد پوند، باارزش‌ترین باشگاه فوتبال جهان شد. تا اکتبر ۲۰۱۸، برند منچستر یونایتد با ۱٫۵۵ بیلیون یورو ارزش، باارزش‌ترین برند فوتبالی بود.

سیر تغییرات لوگوی منچستریونایتد

لوگوی باشگاه منچستر یونایتد، از لوگوی شورای شهر منچستر گرفته شده‌ است. البته تغییرات بسیاری در آن دیده می‌شود و از آن آرم، فقط کشتی آن باقی مانده ‌است. در دههٔ ۶۰ میلادی، به منچستر یونایتد لقب شیاطین سرخ داده شد. در آن زمان این لقب به صورت رسمی وارد برنامه‌های باشگاه شد و در دههٔ ۷۰ میلادی، نشان یک شیطان به لوگوی باشگاه اضافه شد.

تاریخچه کیت‌های منچستریونایتد

لباس تیم نیوتون هیث در ابتدا، پیراهن‌های سبز و زرد به همراه جوراب و شورت ورزشی آبی بود. بین سال‌های ۱۸۹۴ تا ۱۸۹۶ پیراهن باشگاه رنگ سبز و طلایی بود، تا این ‌که در سال ۱۸۹۶، پیراهن باشگاه یک دست سفید شد و بازیکنان جوراب‌های آبی‌رنگ پوشیدند. بعد از آن که نام باشگاه در سال ۱۹۰۲ به منچستر یونایتد تغییر یافت، رنگ لباس تیم هم عوض شد. از آن زمان به بعد بازیکنان پیراهن قرمز، شورت ورزشی سفید و جوراب سیاه می‌پوشیدند. تا سال ۱۹۲۲، تغییرات چندانی در لباس تیم صورت نگرفت تا این که در آن سال یک علامت V قرمز تیره به قسمت اطراف یقه پیراهن تیم اضافه شد. لباس خانگی تیم تا سال ۱۹۲۷ به همین شکل بود.

در سال ۱۹۳۴، بازیکنان پیراهن‌های آلبالویی و سفید رنگ پوشیدند ولی در فصل بعدی پیراهن تیم به همان قرمز یکدست تغییر پیدا کرد. از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۵، جوراب‌های بازیکنان از رنگ مشکی به رنگ سفید تغییر کرد و از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۱، جوراب‌های تیم، قرمزرنگ شد. در آن سال دوباره جوراب‌های تیم به رنگ مشکی درآمد. لباس تیم در فصل ۱۱–۲۰۱۰، قرمز رنگ با یقه‌های سفید، شورت ورزشی سفید و جوراب‌های مشکی بود. لباس دوم تیم در اغلب فصل‌ها پیراهن و شورت ورزشی سفید و جوراب‌های سیاه بوده ‌است، ولی چندین استثنا هم وجود داشته ‌است.

منچستریونایتد آبی‌پوش شد!

یکی دیگر از لباس‌های دوم خاطره‌انگیز منچستر، لباس آبی رنگ آنها در فصل 2008-2009 بود که به مناسبت چهلمین سالگرد قهرمانی آنها در لیگ قهرمانان اروپا طراحی شده بود و پیراهن این تیم را برای اولین بار به رنگ یک‌دست آبی تغییر داد و در آخر هم منچستریونایتد توانست در همان سال برای بار سوم با مربی افسانه‌ای خود سرالکس فرگوسن فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود.

تولید‌کننده کیت‌های تیم فوتبال منچستریونایتد اکنون برعهده شرکت آلمانی آدیداس است اما تا پیش از آن این تیم از برندهای مختلفی همچون نایکی هم استفاده کرده است.

منچستریونایتد پرطرفدارترین تیم جهان

منچستر یونایتد با داشتن بیشترین هوادار، باشگاه‌های هواداری و بیشترین میانگین تماشاگر برای هر بازی خانگی، پرطرفدارترین تیم جهان به حساب می‌آید. این باشگاه بالغ بر ۲۰۰ باشگاه هواداری رسمی را در ۲۴ کشور دنیا اداره می‌کند. باشگاه منچستر یونایتد به خاطر تورهای تابستانی خود و سفر به نقاط مختلف جهان در تعطیلات، محبوبیت ویژه‌ای در نزد مردم جهان دارد. نتایج یک نظرسنجی نیز در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که منچستر یونایتد با ۶۵۹ میلیون هوادار در سرتاسر دنیا، پرطرفدارترین تیم فوتبال دنیاست. همچنین نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ نشان داد که هواداران یونایتد، پرسروصداترین هواداران در لیگ برتر انگلستان هستند. نام ورزشگاه خانگی این تیم اولدترافورد است که هواداران همیشه در بازی‌های خانگی جو وحشتناکی را برای رقبا در آن رقم می‌زنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *